4 LANGKAH PEMILIHAN PRASEKOLAH UNTUK ANAK-ANAK..
***************************************************
***************************************************
Pemilihan pusat prasekolah untuk anak hendaklah dilakukan beberapa bulan sebelum sesi persekolahan bemula. Terdapat 4 langkah dalam memilih prasekolah, iaitu :
(a) Meneliti falsafah pusat prasekolah
Terdapat ibu bapa berpendapat prasekolah adalah tempat untuk membolehkan anak-anak mereka mengembangkan kemahiran asas dalam akademik. Ibu bapa yang lain mungkin melihat prasekolah sebagai tempat yang menyediakan peluang untuk kanak-kanak membentuk hubungan yang baik dengan rakan sebaya.
Terdapat ibu bapa berpendapat prasekolah adalah tempat untuk membolehkan anak-anak mereka mengembangkan kemahiran asas dalam akademik. Ibu bapa yang lain mungkin melihat prasekolah sebagai tempat yang menyediakan peluang untuk kanak-kanak membentuk hubungan yang baik dengan rakan sebaya.
(b) Mendapatkan senarai pusat prasekolah tempatan.
Selepas menentukan falsafah prasekolah, dapatkan senarai pusat prasekolah untuk dipertimbangkan.
Selepas menentukan falsafah prasekolah, dapatkan senarai pusat prasekolah untuk dipertimbangkan.
(c) Mengumpul maklumat tentang pusat prasekolah
Sebelum melawat ke prasekolah, dapatkan maklumat tentang prasekolah. Ibu bapa perlu bertanya kepada pengelola prasekolah mengenai falsafah, lokasi, kos, bilangan hari pembelajaran dan sebagainya. Berdasarkan maklumat tersebut ibu bapa boleh menentukan pusat prasekolah yang sesuai dengan kehendak mereka dan melawat untuk meninjau lebih lanjut.
Sebelum melawat ke prasekolah, dapatkan maklumat tentang prasekolah. Ibu bapa perlu bertanya kepada pengelola prasekolah mengenai falsafah, lokasi, kos, bilangan hari pembelajaran dan sebagainya. Berdasarkan maklumat tersebut ibu bapa boleh menentukan pusat prasekolah yang sesuai dengan kehendak mereka dan melawat untuk meninjau lebih lanjut.
(d) Melawat & memerhati pusat prasekolah
Tetapkan temujanji dengan pihak prasekolah untuk melihat dan menemubual stafnya. Semasa lawatan, perhatikan persekitaran, bilik darjah, jadual, aktiviti pembelajaran, dan interaksi guru dan murid. Semasa sesi temu bual, pertimbangkan peraturan disiplin, tahap penglibatan ibu bapa dan kelayakan staf dan sekolah.
Semasa lawatan ibu bapa boleh menggunakan garis panduan berikut untuk membantu mereka :
• Guru Prasekolah
Kelayakan, pengalaman & latar belakang guru
Samada guru menghadiri latihan professional secara berterusan
Jangkaan berbeza untuk kanak-kanak berlainan umur & minat
Adakah kanak-kanak & guru nampak mesra
Adakah kanak-kanak mendapat perhatian individu
Adakah guru bertindak secara positif terhadap kanak-kanak dan berkomunikasi pada tahap kanak-kanak
Adakah guru mendengar percakapan murid dan bertindak balas secara aktif
Adakah guru menekankan kekuatan dan kejayaan murid
Samada guru menunjukkan ciri kecindan
Samada guru mempunyai falsafah mendidik kanak-kanak yang sama dengan ibu bapa
Adakah ibu bapa merasa mesra dan yakin dengan guru prasekolah
Samada guru pandai menyelesaikan konflik di kalangan murid
Tetapkan temujanji dengan pihak prasekolah untuk melihat dan menemubual stafnya. Semasa lawatan, perhatikan persekitaran, bilik darjah, jadual, aktiviti pembelajaran, dan interaksi guru dan murid. Semasa sesi temu bual, pertimbangkan peraturan disiplin, tahap penglibatan ibu bapa dan kelayakan staf dan sekolah.
Semasa lawatan ibu bapa boleh menggunakan garis panduan berikut untuk membantu mereka :
• Guru Prasekolah
Kelayakan, pengalaman & latar belakang guru
Samada guru menghadiri latihan professional secara berterusan
Jangkaan berbeza untuk kanak-kanak berlainan umur & minat
Adakah kanak-kanak & guru nampak mesra
Adakah kanak-kanak mendapat perhatian individu
Adakah guru bertindak secara positif terhadap kanak-kanak dan berkomunikasi pada tahap kanak-kanak
Adakah guru mendengar percakapan murid dan bertindak balas secara aktif
Adakah guru menekankan kekuatan dan kejayaan murid
Samada guru menunjukkan ciri kecindan
Samada guru mempunyai falsafah mendidik kanak-kanak yang sama dengan ibu bapa
Adakah ibu bapa merasa mesra dan yakin dengan guru prasekolah
Samada guru pandai menyelesaikan konflik di kalangan murid
• Interaksi Kanak-Kanak
Adakah kanak-kanak merasa selesa dan gembira
Adakah kanak-kanak berpeluang meluahkan pandangan
Adakah kanak-kanak mempercayai guru untuk bantuan
Adakah guru membantu kanak-kanak bertimbang rasa semasa asertif
• Aktiviti Harian
Adakah jadual tetap untuk kanak-kanak
Bagaimana cara guru mengurus waktu rehat
Apa jenis aktiviti disediakn untuk kanak-kanak dan samada aktiviti sesuai dengn umur kanak-kanak
Apakah fokus aktiviti – pembelajaran, permainan kreatif atau kedua-duanya
Keseimbangan aktiviti fizikal luar dan dalam
Samada kanak-kanak dibenarkan memilih aktiviti yang disukai mereka
Adakah guru menghargai nilai main dan menggalakkan kreativiti
Kepelbagaian bahan permainan yang disediakan
Adakah aktiviti main melambangkan masyarakat pelbagai budaya tanpa diskriminasi
Adakah kanak-kanak merasa selesa dan gembira
Adakah kanak-kanak berpeluang meluahkan pandangan
Adakah kanak-kanak mempercayai guru untuk bantuan
Adakah guru membantu kanak-kanak bertimbang rasa semasa asertif
• Aktiviti Harian
Adakah jadual tetap untuk kanak-kanak
Bagaimana cara guru mengurus waktu rehat
Apa jenis aktiviti disediakn untuk kanak-kanak dan samada aktiviti sesuai dengn umur kanak-kanak
Apakah fokus aktiviti – pembelajaran, permainan kreatif atau kedua-duanya
Keseimbangan aktiviti fizikal luar dan dalam
Samada kanak-kanak dibenarkan memilih aktiviti yang disukai mereka
Adakah guru menghargai nilai main dan menggalakkan kreativiti
Kepelbagaian bahan permainan yang disediakan
Adakah aktiviti main melambangkan masyarakat pelbagai budaya tanpa diskriminasi
• Disiplin
Bagaimana kanak-kanak dikawal
Adakah kawalan disiplin berpatutan dan menekankan pengajaran tingkah laku yang bersesuaian
Adakah 'time out' memberi peluang kanak-kanak membuat refleksi kendiri dan bukan sebagai hukuman
Adakah kanak-kanak dilibatkan dalam membuat keputusan dan menyelesaikan masalah
Bagaimana kanak-kanak dikawal
Adakah kawalan disiplin berpatutan dan menekankan pengajaran tingkah laku yang bersesuaian
Adakah 'time out' memberi peluang kanak-kanak membuat refleksi kendiri dan bukan sebagai hukuman
Adakah kanak-kanak dilibatkan dalam membuat keputusan dan menyelesaikan masalah
• Nisbah orang dewasa dan kanak-kanak
Apakah nisbah yang dibenarkan untuk prasekolah
Berapa bilangan kanak-kanak di bawah jagaan dan umur kanak-kanak
Adakah bilangan orang dewasa mencukupi untuk melayan kanak-kanak
Apakah nisbah yang dibenarkan untuk prasekolah
Berapa bilangan kanak-kanak di bawah jagaan dan umur kanak-kanak
Adakah bilangan orang dewasa mencukupi untuk melayan kanak-kanak
• Persekitaran
Ruang mencukupi untuk kanak-kanak bergerak bebas
Ruang untuk kanak-kanak bermain, belajar secara senyap dan aktif
Bilik selesa, menggalakkan, menarik dan ceria
Hasil kerja murid dipamerkan
Ruang mencukupi untuk kanak-kanak bergerak bebas
Ruang untuk kanak-kanak bermain, belajar secara senyap dan aktif
Bilik selesa, menggalakkan, menarik dan ceria
Hasil kerja murid dipamerkan
• Makanan & minuman
Makanan berzat dan pelbagai disediakan pada masa sesuai
Guru dapat menyediakan makanan khas untuk kanak-kanak yang memerlukannya
Penyimpanan dan penyediaan makanan dalam keadaan memuaskan
Makanan berzat dan pelbagai disediakan pada masa sesuai
Guru dapat menyediakan makanan khas untuk kanak-kanak yang memerlukannya
Penyimpanan dan penyediaan makanan dalam keadaan memuaskan
• Layanan khas
Adakah guru dapat melayan kanak-kanak dengan keperluan khas
• Penglibatan ibu bapa
Galakan penglibatan dalam aktiviti yang dianjurkan oleh prasekolah
Adakah ibu bapa digalakkan untuk hadir atau memerhati semasa kelas dijalankan
Adakah guru dapat melayan kanak-kanak dengan keperluan khas
• Penglibatan ibu bapa
Galakan penglibatan dalam aktiviti yang dianjurkan oleh prasekolah
Adakah ibu bapa digalakkan untuk hadir atau memerhati semasa kelas dijalankan
• Keselamatan
Cahaya lampu, dan pengudaraan mencukupi
Peralatan selamat dan dalam keadaan baik
Ubat-ubatan dan bahan merbahaya disimpan dengan baik
Alat keselamatan disediakan
Pelan pemindahan kecemasan disediakan dan dilatih dari masa ke semasa
Maklumat kecemasan disimpan dalam fail untuk setiap orang kanak-kanak
• Sakit
Peraturan jika kanak-kanak jatuh sakit
Samada pembantu yang bertauliah ada untuk membantu sekiranya guru jatuh sakit atau mengalami kecemasan
Cahaya lampu, dan pengudaraan mencukupi
Peralatan selamat dan dalam keadaan baik
Ubat-ubatan dan bahan merbahaya disimpan dengan baik
Alat keselamatan disediakan
Pelan pemindahan kecemasan disediakan dan dilatih dari masa ke semasa
Maklumat kecemasan disimpan dalam fail untuk setiap orang kanak-kanak
• Sakit
Peraturan jika kanak-kanak jatuh sakit
Samada pembantu yang bertauliah ada untuk membantu sekiranya guru jatuh sakit atau mengalami kecemasan
Berdasarkan maklumat dan pemerhatian, ibu bapa boleh membuat keputusan mengenai prasekolah yang sesuai untuk anak masing-masing.
Kesimpulan
Untuk menjadi seorang ibu bapa yang berkesan, seseorang perlu mempunyai dedikasi, kasih sayang dan mengelakkan diri daripada suka memberi hukuman. Keibubapaan adalah kerja dan peranan yang mungkin paling penting bagi seseorang. Seseorang perlu meluangkan banyak masa, tetapi ia mendatangkan ganjaran yang amat berharga pada jangka masa panjang. Generasi akan datang (anak-anak kita) akan berkembang secara positif apabila kita memberi sepenuh perhatian dan usaha dalam mendidik mereka.
Silakan SHARE.. Semoga bermanfaat untuk semua..
Tiada ulasan:
Catat Ulasan