Rabu, 6 Disember 2017

4 LANGKAH PEMILIHAN PRASEKOLAH UNTUK ANAK-ANAK








4 LANGKAH PEMILIHAN PRASEKOLAH UNTUK ANAK-ANAK..
***************************************************
Pemilihan pusat prasekolah untuk anak hendaklah dilakukan beberapa bulan sebelum sesi persekolahan bemula. Terdapat 4 langkah dalam memilih prasekolah, iaitu :
(a) Meneliti falsafah pusat prasekolah
Terdapat ibu bapa berpendapat prasekolah adalah tempat untuk membolehkan anak-anak mereka mengembangkan kemahiran asas dalam akademik. Ibu bapa yang lain mungkin melihat prasekolah sebagai tempat yang menyediakan peluang untuk kanak-kanak membentuk hubungan yang baik dengan rakan sebaya.
(b) Mendapatkan senarai pusat prasekolah tempatan.
Selepas menentukan falsafah prasekolah, dapatkan senarai pusat prasekolah untuk dipertimbangkan.
(c) Mengumpul maklumat tentang pusat prasekolah
Sebelum melawat ke prasekolah, dapatkan maklumat tentang prasekolah. Ibu bapa perlu bertanya kepada pengelola prasekolah mengenai falsafah, lokasi, kos, bilangan hari pembelajaran dan sebagainya. Berdasarkan maklumat tersebut ibu bapa boleh menentukan pusat prasekolah yang sesuai dengan kehendak mereka dan melawat untuk meninjau lebih lanjut.
(d) Melawat & memerhati pusat prasekolah
Tetapkan temujanji dengan pihak prasekolah untuk melihat dan menemubual stafnya. Semasa lawatan, perhatikan persekitaran, bilik darjah, jadual, aktiviti pembelajaran, dan interaksi guru dan murid. Semasa sesi temu bual, pertimbangkan peraturan disiplin, tahap penglibatan ibu bapa dan kelayakan staf dan sekolah.
Semasa lawatan ibu bapa boleh menggunakan garis panduan berikut untuk membantu mereka :
• Guru Prasekolah
 Kelayakan, pengalaman & latar belakang guru
 Samada guru menghadiri latihan professional secara berterusan
 Jangkaan berbeza untuk kanak-kanak berlainan umur & minat
 Adakah kanak-kanak & guru nampak mesra
 Adakah kanak-kanak mendapat perhatian individu
 Adakah guru bertindak secara positif terhadap kanak-kanak dan berkomunikasi pada tahap kanak-kanak
 Adakah guru mendengar percakapan murid dan bertindak balas secara aktif
 Adakah guru menekankan kekuatan dan kejayaan murid
 Samada guru menunjukkan ciri kecindan
 Samada guru mempunyai falsafah mendidik kanak-kanak yang sama dengan ibu bapa
 Adakah ibu bapa merasa mesra dan yakin dengan guru prasekolah
 Samada guru pandai menyelesaikan konflik di kalangan murid
• Interaksi Kanak-Kanak
 Adakah kanak-kanak merasa selesa dan gembira
 Adakah kanak-kanak berpeluang meluahkan pandangan
 Adakah kanak-kanak mempercayai guru untuk bantuan
 Adakah guru membantu kanak-kanak bertimbang rasa semasa asertif
• Aktiviti Harian
 Adakah jadual tetap untuk kanak-kanak
 Bagaimana cara guru mengurus waktu rehat
 Apa jenis aktiviti disediakn untuk kanak-kanak dan samada aktiviti sesuai dengn umur kanak-kanak
 Apakah fokus aktiviti – pembelajaran, permainan kreatif atau kedua-duanya
 Keseimbangan aktiviti fizikal luar dan dalam
 Samada kanak-kanak dibenarkan memilih aktiviti yang disukai mereka
 Adakah guru menghargai nilai main dan menggalakkan kreativiti
 Kepelbagaian bahan permainan yang disediakan
 Adakah aktiviti main melambangkan masyarakat pelbagai budaya tanpa diskriminasi
• Disiplin
 Bagaimana kanak-kanak dikawal
 Adakah kawalan disiplin berpatutan dan menekankan pengajaran tingkah laku yang bersesuaian
 Adakah 'time out' memberi peluang kanak-kanak membuat refleksi kendiri dan bukan sebagai hukuman
 Adakah kanak-kanak dilibatkan dalam membuat keputusan dan menyelesaikan masalah
• Nisbah orang dewasa dan kanak-kanak
 Apakah nisbah yang dibenarkan untuk prasekolah
 Berapa bilangan kanak-kanak di bawah jagaan dan umur kanak-kanak
 Adakah bilangan orang dewasa mencukupi untuk melayan kanak-kanak
• Persekitaran
 Ruang mencukupi untuk kanak-kanak bergerak bebas
 Ruang untuk kanak-kanak bermain, belajar secara senyap dan aktif
 Bilik selesa, menggalakkan, menarik dan ceria
 Hasil kerja murid dipamerkan
• Makanan & minuman
 Makanan berzat dan pelbagai disediakan pada masa sesuai
 Guru dapat menyediakan makanan khas untuk kanak-kanak yang memerlukannya
 Penyimpanan dan penyediaan makanan dalam keadaan memuaskan
• Layanan khas
 Adakah guru dapat melayan kanak-kanak dengan keperluan khas
• Penglibatan ibu bapa
 Galakan penglibatan dalam aktiviti yang dianjurkan oleh prasekolah
 Adakah ibu bapa digalakkan untuk hadir atau memerhati semasa kelas dijalankan
• Keselamatan
 Cahaya lampu, dan pengudaraan mencukupi
 Peralatan selamat dan dalam keadaan baik
 Ubat-ubatan dan bahan merbahaya disimpan dengan baik
 Alat keselamatan disediakan
 Pelan pemindahan kecemasan disediakan dan dilatih dari masa ke semasa
 Maklumat kecemasan disimpan dalam fail untuk setiap orang kanak-kanak
• Sakit
 Peraturan jika kanak-kanak jatuh sakit
 Samada pembantu yang bertauliah ada untuk membantu sekiranya guru jatuh sakit atau mengalami kecemasan
Berdasarkan maklumat dan pemerhatian, ibu bapa boleh membuat keputusan mengenai prasekolah yang sesuai untuk anak masing-masing.
Kesimpulan
Untuk menjadi seorang ibu bapa yang berkesan, seseorang perlu mempunyai dedikasi, kasih sayang dan mengelakkan diri daripada suka memberi hukuman. Keibubapaan adalah kerja dan peranan yang mungkin paling penting bagi seseorang. Seseorang perlu meluangkan banyak masa, tetapi ia mendatangkan ganjaran yang amat berharga pada jangka masa panjang. Generasi akan datang (anak-anak kita) akan berkembang secara positif apabila kita memberi sepenuh perhatian dan usaha dalam mendidik mereka.
Silakan SHARE.. Semoga bermanfaat untuk semua..

Tiada ulasan:

LINK TELEGRAM NOTA PEMBELAJARAN

  https://t.me/notapembelajaran