Lubuk shopping paling best di shopee!
Ni antara kedai yg sis dah pernah beli penghantaran tiptop dan shop rating pun okay.
Tp buy with ur own risk ye. Sis just recommendkan je tapi apa pun shopping lah dengan bijak.
Sini sis nk bg tips n trick skit klu tak nak kne tipu dengan seller shopee.
Refund/Return
Klu baca rating bnyk yg ckp ’seller janji nk refund/return tp smpi skrg tak de’. Ok sini cara awk2 dah salah ok. And then ada tu dah siap contact shopee centre tp ttp tak dpt membantu, sbb nya dia ada syarat meh sis terangkan!
Caranya:-
1. Ok korg dah received items korg. Rosak/salah/hilang or apa2 masalah! 1st sekali korg chat terus seller dan terus buat refund/return request tu tanpa tggu jawapan dari seller (sbb mostly seller akan nafikan dan akan pujuk rayu smpi korg lpe nak buat refund) tp korg kne jujur jgak sbb nya korng kne upload tunjuk gmbr dan bukti yg barang tak cukup atau rosak semasa proses refund, tak de gambar jelas susah skit nak buat refund, disini lah seller akan buat onar (mana yg tak jujur)
2. Ok dah buat tu, seller tu akan notice then trus chat korg. Klu dpt yg tak jujur dia akan suruh korg cancel refund request dgn alasan reason salah lah atau dia ckp janji dia send items korg tu! PEMBOHONG! jgn termakan umpan ye, korg teruskan dgn niat suci korg nk cancel tu. Sbb klu korg cancel refund tu, KORANG DAH TAK BOLEH BUAT REFUND REQUEST BALIK! KORANG HANYA BOLEH BUAT SEKALI JE! NAMPAK PERMAINAN SELLER ,SIS DH PERNAH KENA NASIB SEL OTAK BERHUBUNG TIME TU! then dh smpi date shopee release duit kt seller nganga lah korg. Brg hilang tp duit ttp seller dpt sbb apa, sbb korg termkn umpan ikut seller tu ckp cancel refund request tu! Dah dia dpt duit, korg bg lah bad rating skali pun ttp duit tu dia dh ambik tanpa hntr brg yg rosak/hilang tu! Be careful!
Sebelum dpt barang biasanya shopee yg akan hold duit tu, smpi lah korg dpt n korg tekan ‘order recieved’ bru lah shopee release duit kt seller. Selagi brg blum smpi n date sepatutnya duit nk release tu dh dekat, tekan je ‘extend shopee guarntee’ slagi system dorg tk detect brg tak smpi kt tgn, slagi tu shopee hold duit n korg dah boleh start buat return request sbb penghantaran lambat.
Ni kalau seller langsung tak respon dekat korang punya request tu, klu seller respond cepat lah dpt duit balik, klu dia buat dont know agak lmbt skit dpt.
Let say lah brg korg dh dpt tp missing atau rosak, terus buat return request klu seller tak respond sila bersabar dan tepuk dada ckp ‘all is well’ sbb nya akan ada date baru utk korg dpt duit korg balik. Biasanya tempoh dia agak lama jugak lah. Tp tak pe jnji dpt! Dri tak de tindakan langsung free2 je korg bg seller duit.
Let say lah brg korg dh dpt tp missing atau rosak, terus buat return request klu seller tak respond sila bersabar dan tepuk dada ckp ‘all is well’ sbb nya akan ada date baru utk korg dpt duit korg balik. Biasanya tempoh dia agak lama jugak lah. Tp tak pe jnji dpt! Dri tak de tindakan langsung free2 je korg bg seller duit.
Hah sini yg shopee tak leh tolong korang!
1. Kalau korg tak ikut step return/request dgn kadar segera smpi date duit transfer ke seller dah lepas, then bru nak kelam kabut buat return, dah terlambat dah, masa ni shopee centre pun tak dpt tolong korang. Report mcm mna pun shopee tak dpt buat apa sbb awk2 dah terlmbt buat request itu. Tu syaratnya, shopee dah mudahkan tu so guna pakai lah ye. INGAT! JANGAN SEKALI2 TEKAN ‘ORDER RECEIVED’ SELAGI KORANG TAK CEK BARANG KORANG TU. Sbb once tekan order received automatic refund request tak boleh buat dah. Kalau contoh korg ada urusan kalah pak menteri smpi cek brg pun susah tekan ‘extend shopee guarantee’ nnti dia panjangkan masa 3 hari lagi utk transfer duit ke seller tu, so korang masih ada masa nk buat refund request. Sbb tu sis ckp cpt2 buat.
2. PRE-ORDER
ada seteng reason seller boleh cancel mcm brg ko tkr fikiran tp dia dh ship pastu ko gatal nak cancel hah yg tu seller boleh tendang ko punya request. Ko pun jgn lah mengada klu dah letak situ PREORDER then ko expect bnda tu dpt cepat sila masuk gua duduk je situ jgn susahkan seller shopee..
BIASA tempoh PREORDER 7-30hari so ko kne sedia lah dpt brg tu dlm tempoh sebulan. And nk buat return/refund request pun kne tggu habis sebulan mana yg pre-order tu okay!
Ni tips and trick elakkan di tipu. Klu korg nak tahu cara nk return request tu google je lah tak pun call shopee center nnti dorg tolong.
Jap ni paling penting!
Before korang decide beli sesuatu tak kisah shopee atau lazada! Please3 check rating seller dulu bru beli. Biasanya seller shopee sgt2 mnjaga rating. So klu rating dia ok bru lah korg beli!
Before korang decide beli sesuatu tak kisah shopee atau lazada! Please3 check rating seller dulu bru beli. Biasanya seller shopee sgt2 mnjaga rating. So klu rating dia ok bru lah korg beli!
Kalau anda seller atau pun buyer jujur lah ye. Tanpa jujur pembohong lah korang.
***tambahan***
Sini sis agak confius bab reason refund/return request nsib sis call Shopee dlu.
Klu korang order barang total 4 barang berasingan dalam 1 parcel means setiap barang tu lain2, tapi masa terima korang hanya terima 3 barang sila jgn tekan *incomplete items* atau dlm BM *Barang di terima tidak ckup* masa buat return/refund request specially kalau beli dri local seller, sbb request mcm ni dia hanya untuk barang SET SAHAJA atau BARANG QUANTITY DALAM BOX yang tak complete quantity nya. So sini klu local seller dia akan mintak korang hantar balik baru dapat duit atau tukar.
Kalau benda mcm ni jadi sila tekan kat request refund tu *did not received the items* atau BM *barang ini tidak di terima* then tandakan barang mana tak dapat, instead of yg sis sebut di atas (kecuali mcm sis ckp brg yg tak complete tu set yg tu mmg kne letak reason incomplete items and barang kena refund semua untuk seller tu dapatkan airwaybill baru untuk bagi barang baru atau pun refund duit korang *proses ni lambat sbb kne tggu barang korang return tu smpi kt tgn seller baru boleh buat next proses. Atau klu dpt seller baik, dgn budi bicara seller dgn rela hati hantar yg missing itu then ok lah) .
Klu korang dah terpilih salah reason n dah confirm jangan chat seller tau tapi chat shopee center atau call mintak operator (enable) tukar reason.
Ingat ye *received incomplete item* hanya untuk barangan set yang tidak lengkap. Kalau *did not received the items* untuk total barang dalam 1 parcel yang tak cukup.
****upated 13/12/2019****
Sekian, ada yg tak fhm ke apa tentang penulisan sis yg agak terabur ni boleh tny dkt komen 😉
Tiada ulasan:
Catat Ulasan