Khamis, 26 November 2015

Tuisyen Satu Kewajiban atau Keperluan?


Assalamualaikum semua. Selamat pagi. Pengalaman saya belajar dahulu, saya bukanlah pelajar yang suka menghadiri tuisyen. Rasanya tidak pernahpun saya mengambil tuisyen di luar selain tuisyen yang diadakan di sekolah. Alhamdulillah, berkat usaha gigih dan bantuan guru berjaya juga saya menamatkan persekolahan saya, walaupun tidaklah secemerlang mana pun. Saya melihat fenomena hari ini, ibu bapa bersungguh-sungguh untuk menghantar anak-anak mereka ke pusat tuisyen supaya anak-anak mereka memperoleh keputusan cemerlang dalam peperiksaan. Pertimbangan itu adakah atas dasar anak mereka lemah dalam pembelajaran atau untuk menunjuk-nunjuk bahawa mereka mampu menghantar anak-anak mereka ke pusat tuisyen untuk memperoleh masa tambahan untuk belajar? Sebenarnya, apakah tujuan pusat tuisyen ditubuhkan? Adakah sistem pendidikan kita tidak cukup bagus hinggakan perlu ditubuhkan pusat tuisyen? Pada pendapat saya, sekalipun pusat tuisyen perlu ditubuhkan adalah untuk menyokong sistem pendidikan di sekolah yang mana terdapatnya keciciran yang berlaku. Saya tidak menyatakan bahawa sistem pendidikan kita sudah cukup sempurna. Hal ini demikian kerana mana mungkin guru dapat memberi sepenuh perhatian secara individu kepada pelajar yang rata-ratanya mencecah 40 orang dalam satu-satu kelas.
Apabila berlaku keciciran begini, sudah tentulah ibu bapa yang prihatin akan mengambil tindakan dengan menghantar anak-anak mereka ke pusat tuisyen. Maka, guru yang mengajar di pusat tuisyen akan cuba membantu pelajar tersebut supaya tidak ketinggalan. Bukannya semua pelajar "perlu" dihantar ke pusat tuisyen. Sebenarnya, saya tidak gemar mengajar tuisyen. Sekiranya pelajar yang datang itu bukan atas kerelaan hati untuk belajar apa guna mereka berada dalam kelas semata-mata kerana keterpaksaan setelah dihantar oleh ibu bapa mereka. Oleh itu, komitmen pelajar ini tidaklah setinggi pelajar yang hadir ke pusat tuisyen dengan keikhlasan untuk belajar. Kepada ibu bapa, diharapkan pertimbangan mereka untuk menghantar anak-anak mereka ke pusat tuisyen bukanlah kerana mengikut trend semasa, sebaliknya atas keperluan pelajar.


Tiada ulasan:

LINK TELEGRAM NOTA PEMBELAJARAN

  https://t.me/notapembelajaran